Medlemskap

Varför ska jag gå med?

Med ditt medlemskap bidrar du till att bevara och sprida vår kyrkas tradition, vårt Syrianska språks undervisning och fortlevnad, diakonutbildning, söndagsskola, teologistudier samt körverksamhet.

Hur blir jag medlem?

Du blir medlem genom att fylla i en ansökan som du hittar längs ner i denna sida. Den lämnas hos den lokala församlingen som sedan registrerar dig som medlem och detta rapporteras sen till Skatteverket via Stiftstyrelsen.

Pengaflöden

90 % av medlemsintäkterna går automatisk till den lokala församlingen och 10 % går till stiftet för administration och biskopskostnader. Hela processen hanteras av skatteverket på individnivå.

Förmåner

Medlemsavgiften som betalas genom inkomstskatten ersätter den gamla familj eller individuella medlemskapet som den respektive medlemmen hade i sin lokala kyrka. Med medlemskapet får man också följande tjänster kostnadsfritt.
Dop
Vigsel
Begravnings gudstjänst
Gåva vid påsk eller Jul hembesök
Bön över och för den sjuke (Qandelo)
Välsignelse av barn vid födelsen (Rshomo)
Hem och sjukhusbesök

Hur mycket kostar det mig?

Det kostar 1 % av din beskattningsbara förvärvsinkomst efter grundavdrag. Se nedan för exempel över hur mycket det kostar per månad

Månadslön

Medlemsavgift/Månad

10 000 kr